Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Европа

Германия ускорява прилагането на икономическите стимули

Кабинетът подписа ключовите инициативи, за да ги предаде на парламента за одобрение преди лятната му ваканция

Германия ускорява прилагането на икономическите стимули

Канцлерът на Германия Ангела Меркел. Снимка: архив Ройтерс

Германия ускорява прилагането на стимулиращия пакет на стойност 130 млрд. евро в търсенето на изход  от най-лошата рецесия след Втората световна война, пише Bloomberg.

На специална среща в петък кабинетът на канцлера Ангела Меркел подписа множество ключови инициативи, договорени от управляващата коалиция през миналата седмица. Целта е основната част от плана да бъде одобрен от парламента преди лятната му почивка, която обикновено започва в началото на юли.

Със спада на износа и ръста на безработицата заради пандемията  правителството е под натиск да действа. Министърът на икономиката Петер Алтмайер заяви в петък, че данните за май могат да бъдат толкова лоши, колкото и за април, когато промишленото производство претърпя сериозен удар. Очаква се възстановяване едва през юли, добави той.

„Въпреки постепенното успокояване, спадът на продажбите в много отрасли е далеч по-дълъг от очакваното преди седмици“, казва в изявление Ерик Швайцер, президент на бизнес лобито DIHK. „Водата вече е до врата на компаниите в тежко засегнати сектори като пътувания и изложения“, допълва той.

Намаляване на данъка върху добавената стойност, предназначено да засили търсенето след ограниченията за обществения живот, ще влезе в сила на 1 юли. Други мерки, одобрени от кабинета, включват спешна помощ за малки и средни компании, семеен бонус от 300 евро на дете и промени в данъчните правила с цел насърчаване покупката на по-малко замърсяващи превозни средства.

„Нашите мерки са ответен удар. Искаме да излезем от тази криза с пълна сила“, посочи финансовият министър Олаф Шолц на пресконференция след заседанието на кабинета.

Още по темата

За да плати за огромния пакет от стимули, правителството възнамерява да увеличи дълга през тази година с  поне 30 милиарда евро, казват запознати източници. Това обаче вероятно ще наложи актуализация на бюджета, за която ще се решава през следващата седмица, коментира Шолц. Това също ще изисква одобрението на парламента.

Планът от 57 точки съдържа широк спектър от програми – от такива в подкрепа на потреблението до  преминаване към по-чисти енергийни източници и модернизиране на технологиите. Някои от основните инициативи предвиждат намаляване на ДДС до 16% от 19% до края на тази година, което ще струва 20 млрд. евро, мостово  финансиране за малки и средни предприятия за 25 млрд. евро, инвестиции в цифрови проекти, проекти за сигурност и отбрана за 10 млрд. евро, данъчни стимули за корпоративните инвестиции, оказващи влияние върху приходите на правителството, за 6 млрд. евро, помощ за общините за почти 6 млрд. евро и други.

Германия намали дълга от над 80% от брутния вътрешен продукт след финансовата криза през 2008 г. до около 60%, което дава пространство за допълнителни заеми, пояснява Шолц.

Според проучване, публикувано в петък, германците подкрепят най-новия пакет от стимули. От 1 270 участници в анкета на телевизионния оператор ZDF 68% са казали, че смятат, че мерките са положителни, а половината смятат, че е правилно да се изразходва такава сума. Все пак 85% от отговорилите не вярват, че намалението на данъка върху продажбите ще направи много за вдигане на икономиката на крака.

Дори и пакетът стимули да се приложи изцяло, германската икономика се очаква да се свие с 8,1% тази година, според базирания в Берлин институт за DIW. Това е по-лоша прогноза от тези на Бундесбанк за спад от 7,1% и на ОИСР за понижение от 6,6%.

Управляващите се надяват на V-образно възстановяване, за което има индикации в някои индустрии. За някои компании обаче това изглежда невъзможно. Производителите на авточасти са особено силно засегнати от срива в търсенето и разполагат с по-малко ресурси в сравнение с производителите на автомобили, за да устоят на продължителен спад.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Европа
Експерт: България няма ясна дипломация за опазване на околната среда