Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Шведските връзки с Китай са под въпрос в дома на Volvo

Местният парламент в Гьотеборг дебатира за поддръжката на споразумение с Шанхай, датиращо от 1986 г., след като китайски гигант спаси автомобилния производител

Шведските връзки с Китай са под въпрос в дома на Volvo

Снимка: Mikael Sjoberg/Bloomberg

Вторият по големина град в Швеция ще трябва да преосмисли отношенията си с Китай, колкото и да му е неудобно, пише Politico в свой анализ.

На неотдавнашна среща на градските депутати в Гьотеборг съветникът Йорген Фогелклоу от крайнодясната опозиционна партия Шведски демократи предложи да се прекрати 34-годишното споразумение за сътрудничество с китайския град Шанхай, което предизвика дебат дали близостта с Пекин трябва да се поддържа.

Споразумението, което се подновява на всеки две години, е основата за съвместна работа между двата града в най-различни сектори. Наред с други неща, на споразумението се приписва, че е спомогнало да се проправи път за изкупуването на Volvo Cars със седалище в Гьотеборг, търговското бижу в короната на града, от Zhejiang Geely Holding Group - ход, който спаси емблематичния автомобилен производител.

"Китай е голям партньор тук в Гьотеборг ... но ние трябва да постъпим правилно", коментира Фогелклоу пред изданието.

Въпросното споразумение е подписано през 1986 г. То първоначално обхваща пристанищните операции, обществения транспорт и управлението на отпадъците. През 2003 г. документът е разширен с насърчаване на сътрудничеството в различни области, включително икономика, търговия, наука, технологии и култура.

Тъй като и шведските, и европейските отношения с Китай се влошиха през последните години заради проблемите с правата на човека, налагането на закон за националната сигурност на Хонконг, както и опасенията от участието на китайските технологични фирми в европейската 5G мрежа, топлите връзки между Гьотеборг и Шанхай са поставени под въпрос.

Клаузите в документа от 1986 г., включително тази, в която се посочва, че сътрудничеството ще включва „трансфер на ноу-хау, технологии и стоки“, се поставят в нова, по-скептична светлина.

Според Фогелклоу обвиненията в санкционирани от държавата нарушения на правата на човека в провинция Синдзян и по-агресивните политически тактики в Хонконг означават, че Гьотеборг трябва да преосмисли подхода си към Китай.

Още по темата

Показателен е и случаят с издателя Гуй Минхай, който е с шведско гражданство и беше хвърлен в китайски затвор по политически причини.

По-малки градове в Швеция с подобни договорки с други китайски градове сега ги оттеглят, но за Гьотеборг залозите са особено големи и градът се оказва попаднал между необходимостта от защита на работните места у дома и правата на човека в чужбина. Volvo наема хиляди работници и хиляди позиции зависят от китайския му партньор.

След месеци закъснение местният парламент в Гьотеборг в крайна сметка реши да остави споразумението с Шанхай най-малко до 2021 г., но съветът прие решението си с различни предупреждения, включително едно, което казва, че няма да бъде разработен нов план за действие във връзка с подновяването на споразумението.

Дебатът за споразумението беше отразен по невиждан досега начин от медиите. Колумнист в местния всекидневник GT осъди неотдавнашния агресивен тон, предприет от китайския посланик в Швеция по случая Гуи Минхай, и коментира, че Гьотеборг трябва да промени позицията си по документа. „Китай сериозно увреди шведско-китайските отношения и по този начин направи решението по-лесно. Необходимо е да бъдат прекъснати възможно най-много политически връзки“, пише през април колумнистът Чаба Перленберг.

Кметът Аксел Йозефсон отказва коментар за споразумението, но коментира пред шведското обществено радио по-рано тази година, че според него „диалогът и дискусията са по-добри от конфликтите и изолацията“, когато става въпрос за опит да се повлияе на ситуацията в Китай.

Извън кметството чувствата по отношение на документа в Гьотеборг са разнопосочни.

„Много хора тук са недоволни от ситуацията в Китай, но реалността е, че те биха могли да ни помогнат, ако икономиката ни се срине“, казва Саймън Аман, 16-годишен ученик. „Кой знае, ако изградим достатъчно силни връзки с тях, може да успеем да им повлияем в някои области“, казва той.

Ситуацията в Гьотеборг е пример за драстичните ефекти от промяната в отношенията между Китай и Запада. След десетилетия на икономическа интеграция администрацията на президента на САЩ Доналд Тръмп сега участва в частично преобръщане на процеса, налагайки набор от търговски мита за китайския внос. Той търси и европейска подкрепа за ходове, включително забрана на китайската технологична фирма Huawei да участва в изграждането на интернет инфраструктурата от следващо поколение, като се позовава на проблеми със сигурността.

В Европа мнението е разделено. Изглежда Великобритания се води по настойчивостта на САЩ, но в Германия законодателите изглежда се придържат към дългогодишния план за диалог и сътрудничество като най-добрия начин за съвместна работа.

Германският министър на икономиката Петер Алтмайер заяви, че икономическата ангажираност ще постави основата за промяна в Китай. „Често се налага да се справяме с трудни партньори и трябва да говорим още повече в трудни моменти“, коментира той пред Politico.

С богатия си производствен сектор Гьотеборг се сблъсква с огромен натиск досущ като индустрията в Германия, но с добавения елемент от китайската собственост на Volvo. Според Фогелклоу китайците трябва да бъдат приветствани като икономически партньори, но да се ограничат политическите връзки като споразумението за сътрудничество, което според него Пекин използва като валидиране на своята политика пред местното общество.

По статията работиха: Миглена Иванова, редактор Елена Кирилова
Още по темата: Анализи Volvo

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Анализи
Тръмп попадна в капана, който беше заложил за „Сънливия Джо“