Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Измамите в Wirecard са започнали преди 15 години

Някои компании имат борсов курс, Wirecard беше борсов курс с компания, казва бивш мениджър

Измамите в Wirecard са започнали преди 15 години

Снимка: Bloomberg L.P.

Според бивш член на управителния съвет доставчикът на платежни услуги Wirecard вече е бил на загуба 15 години преди фалита си. От 2008 г. той също така е информирал и председателя на надзорния съвет, че публикуваните финансови данни са възможни само чрез масирани намеси в счетоводството, казва пред германския в. Handelsblatt мениджърът, който e пожелал да остане анонимен. Той е разговарял впоследствие по темата с изпълнителния директор Маркус Браун, но този разговор е останал без резултат.

„Едва след известно време разбрах, че всичко се върти само около едно нещо: създаване на история на успеха за капиталовите пазари“, отчита бившият член на борда. „Следващото увеличение на капитала, следващата облигация, следващият заем“, казва той.

Още по темата

Той е напуснал Wirecard преди много години и оттогава се е изненадвал, че отговорните мениджъри са успели да продължат толкова дълго с измамите: „Защо властите не се намесиха? Не познавам някой, който да е показал такъв линеен растеж за дълъг период от време като Wirecard. С изключение на Бърни Мадоф“.

Сравнението е неумолимо. Мадоф, някога известен търговец на ценни книжа и бивш директор на американската технологична борса Nasdaq, се смята за най-големия измамник в света на инвестициите в световната история. Той набра милиарди долари, беше почитан като финансов гений и обикаляше из срещи на най-високите управленски и политически нива.

Едва през 2008 г. те осъзнаха, че той плаща на инвеститорите предполагаемите им лихви и печалба само със собствени пари или тези на други инвеститори - 20 години след началото на измамата. Мадоф бе осъден на 150 години затвор през юни 2009 г. за причиняване на щети за 65 милиарда долара.

Прокуратурата разследва Маркус Браун за измама и фалшификация на финансовите отчети. Той междувременно е в ареста. От момента на подаването на заявлението за фалит мъжът, който вкара Wirecard в Dax през септември 2018 г., не отговаря на никакви въпроси от медиите. Приятели и врагове определят50-годишния австриец като „обсебен“.

Как започва всичко?

„Той винаги е искал да управлява глобална компания", казва негов съратник. „Имаше хора, които му се присмиваха, защото искаше да влезе в Dax с Wirecard. Когато това се случи, той каза - това е само началото“. Друг топ мениджър съобщава: „Wirecard беше фокусиран върху една цел в продължение на 20 години - трябва да станем най-голямата риба в езерото, колкото е възможно по-бързо. Това всъщност беше огромният залог“.

Преди по-малко от шест месеца изглеждаше, че Браун отново доказа на всички, че залогът му работи. От началото на 2019 г. той защитаваше концерна срещу сериозни обвинения за фалшиви продажби и неправилно счетоводство, които британският вестник Financial Times (FT) за пръв път повдигна. Специалният одит за баланса от страна на одиторите на KPMG за изясняването на неяснотите още не беше приключил, годишният одит от EY - така или иначе не бе представен. И тогава Wirecard отчете фантастични данни през февруари 2020 г.: За 2019 г. групата отчете 38 процента увеличение на приходите до 2,8 милиарда евро.

Печалбата скочи с 40 процента и се очакваше до края на 2020 г. Wirecard да пробие границата от 1 млрд. евро въпреки кризата. Цената на акциите на фондовата борса, която падна под 95 евро през 2019 г., се върна на ниво от 139 евро. Сега обаче вече е ясно, че фантастичните числа нямаха почти нищо общо с реалността.

През последните няколко дни Handelsblatt разговаря с няколко вътрешнофирмени лица, но те са се изказвали само с големи резерви. Някои съобщават за получени заплахи, с които са се сблъсквали те и техните семейства, когато са напуснали компанията.

Никога не е било поставяно под въпрос, че в Wirecard се лъже, казват те. Единственият въпрос е бил колко време измамниците могат да пълнят джобовете си, преди да бъдат показани на обществото всички измами. Имало е толкова много пари, че разходите за шпиониране и сплашване на конкуренти или критици са били дреболия.

Според вътрешните източници измамата е била планирана отдавна. „Когато започнах, бързо разбрах, че членовете на борда нямат абсолютно никаква представа за бизнеса", казва мениджър, който е напуснал компанията преди години. „Това изобщо не интересува Браун и (неговия колега Ян) Марсалек. Те прекараха цял ден в работа над това, което банките и акционерите може да харесат“. Друг бивш служител просто казва: „Някои компании имат борсов курс, Wirecard беше борсов курс с компания“.

Доставчикът на платежни услуги от Ашхайм близо до Мюнхен отдавна се смяташе за таен голям залог и син чип сред частните инвеститори. Година след година Wirecard надвишаваше прогнозите за продажби и печалба и нарастваше с около 30 процента годишно при всички икономически спадове.

Когато  през октомври 2018 г. стойността на фондовата борса беше 24 милиарда евро, повече от тази на Deutsche Bank, Браун каза в интервю за Handelsblatt: „Със сигурност имаме потенциал да изведем борсовата стойност до над 100 милиарда евро през следващите години".

Дори надеждни наблюдатели отдавна се чудят как компанията, разположена в индустриалния парк в Ашхайм между железопътните коловози и киносалона, реализира своя бърз растеж. Пазарът за обработка на плащания е изключително труден. Създаването на платформа за разплащане е скъпо, конкуренцията е сериозна, а маржовете са ниски. Ето защо икономиите от мащаба са особено важни: само тези, които растат, могат да оцелеят на пазара.

А Wirecard беше кралят на растежа. Това обяснява, смяташе се тогава, високите печалби. През 2017 г., годината преди влизането в Dax, групата постигна марж четири пъти по-голям от този на холандския си конкурент Adyen. Браун обясни превъзходството на Wirecard с високо иновативната технология - теза, която сега е повече от съмнителна.

Различни представители на индустрията описват IT системата на Wirecard като средностатистическа в най-добрия случай. Анастасия Лаутербах, член на надзорния съвет на Wirecard и експерт по изкуствен интелект, не пожела да обясни в какво се отличава компанията, която контролира.

Изпълнителният директор Браун алтернативно се позова и на специалния бизнес подход: Докато Adyen се фокусирала върху основните клиенти, включително традиционните компании като Baby-Walz, вериги като Rituals, Gap и Tiffany или пазарни лидери като McDonald's, клиентите на Wirecard включват предимно малки онлайн магазини и търговци на дребно, особено в Азия.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Анализи
Фондът за възстановяване на ЕС трябва да стане постоянен