Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Продавачите на късо взеха нова жертва - шефа на Nikola

Hindenburg Research обвинява стартъпа в мащабни измами за продукта си

Продавачите на късо взеха нова жертва - шефа на Nikola

Снимка: Bloomberg LP

Американският производител на електрически камиони и пикапи Nikola Corp. губи своя шеф насред ескалиращия спор с продавача на късо Hindenburg. Основателят и председател на компанията Тревър Милтън се е обърнал към борда на директорите и е предложил доброволно да напусне поста, съобщиха от компанията, цитирани от Bloomberg. 

Милтън, основал стартъпа през 2014 г., е заменен от члена на управителния съвет Стивън Гирски, чиято позиция ще бъде председател, заяви Nikola в изявление късно в неделя (американско време). Акциите на базираната във Финикс компания потънаха с 30% на германската търговска платформа Tradegate, преди американските пазари да отворят.

Nikola попадна под обстрела на продавача на късо Hindenburg Research, който заяви на 10 септември, че стартъпът е измамил инвеститорите за своите бизнес очаквания - твърдения, които сега са обект на разследвания от Американската комисия по ценни книжа и борси и, както съобщават някои медии, от Министерството на правосъдието. В неделя вечерта Милтън заяви в изявление, публикувано чрез Twitter, че планира да се защити от „неверни твърдения“. 

Hindenburg обвинява например компанията, че в едно видео Nikola  е показала камион да се спуска по надолнището на хълм, тъй като превозното средство все още не е било годно за път. Предвид тези сериозни твърдения наблюдателите сега се чудят дали не е застрашена и сделката с General Motors. В началото на месеца стана ясно, че американският автомобилен концерн General Motors Co. придобива дял от 11 на сто срещу 2 млрд. долара в Nikola Corp., като ще си партнира с производителя на пикапи, за да проектира и произведе електрическия модел Badger. GM ще направи апортни вноски, за да придобие 11-процентен дял в Nikola и да получи правото да номинира един свой директор в борда на компанията.

Самият главен изпълнителен директор на GM Мери Бара се застъпи през уикенда за Nikola: „Работили сме с много различни партньори и имаме много способен екип, който е направил съответната надлежна проверка“, каза Бара по време на инвестиционна конференция за RBC Capital, цитирана от Bloomberg.  

Още по темата

Nikola се сблъска с бурен период след краткотрайно изстрелване нагоре на цените на акции след изненадващото решение на GM по-рано този месец да придобие дела за 2 милиарда долара. 

58-годишният Гирски е бивш заместник-председател на GM, който помогна на  автомобилния производител да избегне фалита.

Акциите на компанията се лутат в двете посоки,  откакто компанията стана публична на 4 юни в обратното сливане с компанията за чекове на Гирски VectoIQ. В един момент те скочиха толкова високо, че пазарната стойност на стартъпа надхвърли тази на Ford Motor Co. След третия ден на търговия делът на Милтън - който притежава 35% от компанията според данни на регулаторите,  беше на стойност 9 милиарда долара, което го направи 188-ият най-богат човек в света според Bloomberg Billionaires Index. Неговият нетен дял беше оценен на 4 милиарда долара преди потъването на акциите в понеделник.

Тогава акциите се сринаха, след като Hindenburg Research постави под въпрос валидността на твърденията на Nikola за технологията на електрическите превозни средства, обвинявайки Nikola, че представлява „сложна измама, изградена върху десетки лъжи“. Това привлече вниманието на финансовите регулатори.

Милтън контрира, наричайки доклада на Hindenburg „нагласена работа“ в туит. Той обеща в следващ туит да даде подробен отговор на това, което според него са „едностранчиви неверни твърдения“. Също така публикува видеоклипове в Instagram, включително с обидни думи, отхвърляйки обвиненията на Hindenburg.

Въпреки че Nikola официално отвърна на 14 септември, някои от отговорите на компанията бяха повече контрааргументи, отколкото опровержения.

Твърденията на продавача на къси продажби не са първите, които повдигат въпроси за Nikola. През юни Bloomberg съобщи, че Милтън е преувеличил възможностите на дебютния камион на компанията Nikola One - уж автомобил с горивни клетки, който никога не е произвеждан или пускан на пазара. Компанията отрече да прави заблуждаващи изявления.

Милтън, подобно на главния изпълнителен директор на Tesla Inc. Илон Мъск, разчита на социалните медии, за да популяризира своята компания. През февруари той представи електрическия модел Badger чрез туит, наричайки го „най-модерният електрически и водороден пикап, предназначен да свали от трона Ford Raptor“. На 8 юни той написа в Twitter, че Nikola ще започне да приема резервации за Badger по-късно през месеца, определяйки го като „най-якия камион с нулеви емисии“. Потенциалните купувачи плащат депозити до 5000 долара - без дори да видят прототип на превозно средство, което ще влезе в продажба до 2022 година.

Самите инвеститори се затрудняват да се справят с посланията на Милтън, особено като се има предвид променящия се списък на проектите, които Nikola преследва: големи платформи за електрически батерии в Европа, пикапи с горивни клетки в САЩ, електрически пикап, който ще бъде построен от GM, стремеж да стане водещият доставчик на водород за превозни средства и неясни предложения за навлизане на пазара за спортни автомобили с висока производителност.

„Малко объркващо е да се опитваш да следваш Тревър в различните му социални медии за времето и ритъма на комуникация на различните променливи, за които говори“, казва Джеф Озбърн, анализатор от Cowen & Co., по време на първата пресконференция за финансовите резултати на стартъпа на  4 август.

Nikola има споразумение за съвместна дейност с германската Robert Bosch GmbH от 2017 г. за разработване на ключови компоненти, като горивни клетки, двигатели и батерии. Има и планове да изгради електрически камиони с Iveco на CNH Industrial NV в завод в Улм, Германия, до края на следващата година. За 2023 г. се планира камион с горивни клетки, който ще бъде построен във фабриката на Nikola в Кулидж, Аризона. GM ще осигури горивните клетки и батериите.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари ()


Още от Анализи
Наближава ли времето, в което всички части на Tesla ще са с етикет Made in China?